logo evanab

میراب

شروع قیمت از: 1,800,000 تومان

شروع قیمت از: 2,000,000 تومان

شروع قیمت از: 350,000 تومان

شروع قیمت از: 1,100,000 تومان

تماس با اوان آب

شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی چیست؟

شیرآلات صنعتی که با نام (Industrial valves) در جهان شناخته شده‌است یکی از تجهیزات مکانیکی محسوب می‌شود، این نوع از تجهیزات مکانیکی وظیفه دارد تا درون سیستم لوله‌کشی (piping) برخی از فعالیت‌ها را با استفاده از آن کنترل کنید، به طور مثال: قطع و وصل جریان، ایمنی، تنظیم دما، تنظیم فشار، تنظیم جریان سیال و سطح مایعات. 

البته باید ذکر شود که ما قصد داریم در این مقاله از اوان آب، در رابطه با شیرآلات صعنتی (Industrial valves) به خوبی به تمام سوالات شما مشتریان پاسخ بدهیم و در پی ادامه آن انواع مختلف شیرآلات، کاربر‌های انواع آن‌ها و تمام دسته‌ بندی‌های مختلف شیرآلات صعنتی را توضیح بدهیم پس با ما همراه شوید.

برخی از کاربرد‌های شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی در امور مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین منظور برای دکر بهتر چند نمونه از آن‌ها را برای شما عزیزان معرفی خواهیم کرد، به طور مثال:

  • صنایع غذایی
  • صنایع نفت و گاز
  • صنایع دارویی
  • استفاده در تصفیه خانه‌ها به خصوص تصفیه فاضلاب‌ها
  • صنایع پتروشیمی و پلایشگاه‌ها
  • نیروگاه‌های مختلف
  • صنایع کشاورزی

در صورتی که قصد خرید یا راهنمایی دقیق‌تری نسبت به برخی از محصولات دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با مشاورین تیم اوان آب در تماس باشید، اوان آب در خصوص تمام محصولات صنعتی چه انواع شیرآلات و چه انواع مختلف الکتروموتور، کف کش، لجن کش و پمپ‌های صنعتی دارایی نمایندگی رسمی از شرکت‌های معتبر بوده به همین منظور می‌توانید خرید آسوده‌ای را از ما داشته باشید.

 برخی از تولیدکنندگان شیرآلات صعنت که اوان اب نمایندگی آن‌ها را دارد، عبارتند از:

  1. میراب
  2. آلفالاوال (Alfa Laval)
  3. سیم
  4. کیتز

انواع مختلف شیرآلات صنعتی

با اشاره که به کاربرد‌های مختلف شیرآلات صنعتی داشتیم قابل حدس می‌باشد که این دسته از تجهیزات مکانیکی در مدل‌های مختلفی و طیف کاربرد وسعی در‌ حال تولید می‌باشد،با توجه به این موضوع در اوان آب قصد داریم تا دقیق‌تر این موضوع را ورد برسی قرار بدهیم تا شما به خوبی با تمام شیرآلات صنعتی آشنایی پیدا کنید پس با ما همراه شوید، شیرآلات صنعتی با توجه به کاربرد و نوع ساخت خود در 21 دسته بندی وجود دارد، که عبارتند از:

  1. شیر توپی
  2. شیر پروانه‌ای
  3. شیر سماوری
  4. شیر دروازه‌ای
  5. شیر یک طرفه
  6. شیر دیافراگمی
  7. شیر برگشت معکوس (فاضلابی)
  8. شیر کروی
  9. شیبر سوزنی
  10. شیر قطع خودکار جریان
  11. شیر تخلیه
  12. شیر سه راهه دستی
  13. شیر اطمینان
  14. شیر فشار شکن
  15. شیر زانویی
  16. شیر خودکار
  17. شیر شلنگی
  18. شیر خاص
  19. شیر تخلیه کننده فشار
  20. شیر آب نما
  21. شیر متعادل کننده

قیمت شیرآلات صنعتی چه میزان می‌باشد؟

در رابطه با قیمت این نوع از شیرآلات باید بگویم که، با توجه به انواع مختلف شیرآلات صنعتی قیمت‌های مختلفی در بازار بوده و این موضوع با دلایل مختلفی در رابطه می‌باشد به عنوان مثال: اقتصاد داخلی، تولید کنندگان مختلف، سایز، جنس، نوع شیر و..  برای همین شما عزیزان در خصوص اطمینان قیمت‌ها می‌توانید با راه‌های ارتباطی که در اختیارتان گذاشته‌ایم با مشاورین اوان آب در تماس باشید تا آمار دقیق‌تر قیمت‌ها را به سادگی در دست داشته باشد، اندیشه نوین آب اوان.

معرفی شیرآلات صنعتی

همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم شیرآلات صنعتی در دسته بندی‌های مختلفی وجود دارند و هر کدام مناسب کاری طراحی و تولید می‌شوند، به همین منظور با ما همراه باشید.

شیر توپی

‌یکی از شیرآلات صعنت شیر توپی می‌باشد که با آن شیر ضربه‌ای نیز می‌گویند، درون شیر توپی یک کره یا نیم‌کره وجود دارد که با توجه به طراحی که درون آن وجود دارد جریان را کنترل می‌کند، در وسط این نوع شیر یک سوراخ وجود داشته که با توجه به وجود آن و با استفاده از اهرم موجود در شیر امکان کنترل جریان وجود دارد، آب با توجه به اهرم از این محفظه عبود می‌کند، حرکت 90 درجه‌ای نیز برای لین اهرم در نظر گرفته شده

نکته: باید بگویم در صورتی که از شیر توپی استفاده کنید، کمی افت فشار توسط آن ایجاد می‌شود.

شیر پروانه‌ای

از دیگر شیرآلات صنعتی، شیر پروانه‌ای یا که (Butterfly valve) می‌باشد، از پر مصرف‌ترین شیرآلات صنعتی می‌توان به آن اشاره کرد، و کاربرد وسعی در صنایع کشاورزی داشته، قیمت مناسب یکی از دلایل محبوبیت این نوع از شیرالات به‌شمار می‌رود. عمل کنترل جریان (قطع و وصل جریان) در این نوع از شیرآلات توسط اهرم و گیربکس صورت گرفته (انتقال نیرو) به طوری که این عمل توسط اهرم و گیربکس به شافت و دیسک با چرخش 90 درجه ای عمل کنترل جریان را بر عهده خود داشته. یر پروانه‌لی دارایی سه نوع از خود بوده که عبارتند از:

  • شیر پروانه‌ای ویفری
  • شیر پروانه‌ای لاگ
  • شیر پروانه‌ای فلنج دار

شیر پروانه‌ای ویفری از محبوب‌ترین و پر مصرف‌ترین شیر‌های پروانه‌ای ‌می‌باشد، این نوع از شیر‌‌های پروانه‌ای بسیار سبک بوده و به دلیل نوع اتصال خود بسیار پر مصرف هستند، باید بگویم که قطعه سیت شیر پروانه‌ای ویفری آسیب پذیر‌ترین قطعه در این نوع از شیر‌های پروانه می‌باشد و در گذشت زمان قطعا نیاز به تعویض خواهد داشت.

شیر سماوری

شیر‌های سماوری که به آن Plug Valve یا Clock نیز می‌گویند، به شکل 90 درجه‌ای بوده و همانند شیر‌های توپی باز بسته شده و جریان را این‌گونه کنترل می‌کنند و به اصتلاح حرکت آن دو حالته بوده، این نوع شیرآلات باتوجه به طراحی که داشته در حین عبور جریان آب افت فشار کمی را داشته.

شیر دروازه‌ای

شیر دروازه‌ای یا شیر کشویی در شرایط مورد استفاده قرار می‎گیرند که شما قصد داشته باشید جریان مورد نظر حود را به شکلی کنترل کنید که در صورت نیاز یا کاملا باز باشد یا که کاملا بسته بشود. با توجه به ویژگی افت فشار پایین در این نوع از شیرآلات باعث شده این نوع از شیر بسیار محبوب و مورد استفاده در مسیرهای طولانی قرار بگیرد، همانند: استفاده در خط کشی مسیر لوله انتقال نفت.

شیر یک طرفه

یکی دیگر از شیرآلات شیر یک طرفه بوده، شیر یک طرفه Check valve نیز می‌نامند، کاربرد این نوع شیر برای کنترل جریان گاز و مایع بوده و بیشتر افراد حتما از نوع خانگی شیر یک طرفه برای کنترل جریان گاز در منزل خود استفاده کرده‌اند، در اصل این نوع از شیر در صعنت برای جوگیری از بازگشت گاز و مایع مورد استفاده قرار گرفته و بر روی لوله خروجی معمولا یک تلمبه گذاشته می‌شود این موضوع برای کنترل فشار در زمان ورد سیال می‌باشد که در هنگامی که از زیر دریچه عبور می‌کند که اگر در صورتی که اگر بالاتر از آن بود شیر باز و درصورتی که نبود شیر بسته بماند.

شیر دیافراگمی

شیر دیافراگمی یکی دیگر از شیرآلات صنعتی می‌باشد که به آن شیر پرده‌ای نیز می‌گویند و کاربرد این نوع از شیرآلات در زمینه‌ای می‌باشد که سیال رد شده از آن بسیار سمی و خطرزا به‌شمار می‌رود البته اگر این نوع سیال حاوی ذرات جامد نیز باشد گزینه و انتخابی مناسب خواهد بود.

نکته: این نوع شیرآلات ماسب استفاده در درجه حرارت بالا نبوده و احتمال ذوب شدن دیافراگم در این شرایط مشکب ساز خواهد بود.

شیر برگشت معکوس (فاضلابی)

همان گونه که از نام این شیر مشخص است از آن برای لوله کشی فاظلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شیر برگشت معکوس Backwater نیز گفته می‌شود. در شرایطی که امکان برگشت فاظلاب به مجرای وردی ممکن است اتفاق بیفتد توصیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد، از شیر برگشت معکوس برای تصفیه‌ خانه‌های آب و فاضلاب استفاده شده.

نکته: شیر برگشت معکوس یکی از گزینه‌های مناسب در خصوص آبرسانی نیز می‌باشد و در این زمینه نیز استفاده فراوانی را دارد.

شیر کروی

شیر‌های کروی به دلیل شکل کروی که دارند نام گذاری شده و به آن‌ها Globe Valve نیز گفته می‌شود، مناسب برای تغییر جهت سیال، کنترل شدت و قطع و وصل کردن آن بوده و یکی از پر مصارف‌ترین شیرآلات در انواع شیرآلات صنعتی می‌باشد. بدن این نوع شیر‌ها معمولا از جنس فولاد زد زنگ و نیکل می‌باشد و از مزایی که دارند می‌توانیم به قابل تعمیر بودن آن‌ها اشاره کنیم که به گونه‌ای که تعمیر این نوع از شیرآلات بسیار آسان می‌باشد.

شیر سوزنی

شیر سوزنی همانند شیر کروی بوده و و در کنترل جریان سیال همانند آن همل کرده و یکی از گزینه‌های مناسب برای استفاده شما می‌باشد، لازم به ذکر بوده که این نوع از شیرآلات در طراحی خود یک نوع سوزن بلند و نازک نیز داشته و وجود این سوزن بسیار به این نوع شیر کمک می‌کند به طوری که آن را مناسبه شرایط حساس و دقیق‌تر ساخته و بسیار مورد تایید و اعتماد طراحان می‌باشد.

شیر قطع خودکار جریان

این نوع از شیرآلات را با نام‌های مختلفی می‌شناسند همانند: چک کننده سرعت، شیر جریان اضافی و.. نیز گفته می‌شود.در اصل از این نوع شیرآلات در شرایطی که احتما بروز حادثه امکان موجود دارد استفاده می‌شود، به گونه‌ای که می‌توانیم آن را وسلیه‌ای برای بستن جریان سیال در شرایط بحرانی یا اضطراری معرفی کنیم.

شیر تخلیه

از این نوع شیر در دیگ‌های بخار استفاده می‌شود و وظیفه آن با توجه به نامش انجام عمل تخلیه رسوب و دیگر ناخالصی‌ها را در دیگ انجام می‌دهد، البته این شیرآلات انجام کلی عمل تخلیه دیگر را نیز انجام می‌دهد همانند: آب، انجام تخلیه سریع بخار و روغن در حرارت و فشار بالا می‌باشد. شیرآلات تخلیه در صنایع و مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور مثال: پالایشگاه‌ها، صنایع مختلف و پتروشیمی‌ها و..

نکته: شیرآلات تخلیه یکی از مناسب‌‌ترین گزینه‌ها برای تنظیم و کنترل فشار و دما می‌باشند.

شیر سه راه دستی

با توجه به نامی که این نوع از شیرآلات داشته این شیر دارایی سه راه بوده و از آن در سیستم تهویه مبطوع، صنایع (کنترل دما و فشار) مورد استفاده قرار گرفته، این نوع از شیر آلات درجه حرارت سیال که عبور می‌کنند را نیز کنترل می‌کند.

شیر اطمینان

از شیر اطمینان در بیشتر تاسیسات که در آن‌ها روند فشار بالا می‌باشد استفاده می‌شود، به طور کلی در تاسیساتی که درون آن‌ها بخار، هوا و گاز وجود داشته از این نوع شیرآلات برای اطمینان خاظر از دستگاه در صورتی خرابی استفاده می‌شود شما می‌توانید با خارج کرد مقداری از هوا و بخار سطح را کاهش داده و به سطح اطمینان برسید. شیرآلات اطمینان در سه نوع وجود داشته که عبارتد از: همراه با فنر، دیافراگمی و زونه و فنر باهم شامل این نوع از شیر می‌باشند.

شیر فشار شکن

شیر فشار شکن یکی دیگر از محصولات پر مصرف در دسته بندی شیرآلات بوده و از آن معمولا برای عبور آب یا بخار آن استفاده می‌شود البته برای عبور سایر مایعات همانند روغن داغ و.. نیز استفاده می‌شود و وظیفه آن همانند نامش بوده و برای کاهش فشار سیال در حال عبور از آن استفاده می‌شود و مناسب استفاده برای مایعات تحت فشار درون سیستم هیدورولیک می‌باشد.

شیر زانویی

شیر‌های زانویی به شکل زانویی طراحی و تولید می‌شود و در آن‌ها دو مقطع رزوه نیز وجد داشته تا از دو طرف به راحتی به لوله اتصال پیدل کنند، از این نوع شیر برای عبور سیال با دما بالا و ویسکوزیته استفاده می‌شود البته این نوع از شیر‌ها برای شرایط مختلف دیگر همانند عبور سیال با اختلاف دما یا فشار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیر خودکار

با توجه به نوع طراحی این شیر‌ها برای تغییر در میزان و کنترل عبور سیال می‌توانید دریچه را با این شیر تنظیم کنید تا بهترین بهره بری را از آن داشته باشید.

شیر شلنگی

احتمال کار یا دیدن این نوع از شیر‌ها برای تمام افراد ممکن بوده و از آن‌ها برای آبیاری فضای سبز و باغچه‌ها استفاده می‌شود در جنس‌ها و مدل‌های مختلف نیز تولید می‌شوند همانند: برنج، سرب و پلاستیک.

شیر خاص

از این نوع شیر بیشتر برای گردش اب درون یک حلقه یا تغذیه یک مخزن دیگر از آب استفاده می‌شود.

شیر تخلیه کننده فشار

این نوع از شیر‌ها نیز همانند شیر اطمینان بوده و تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد، شما با انجام عمل تخلیه مقداری از سیال از ایجاد و افزایش فشار بیش از حد جلوگیری خواهید کرد. این نوع از شیر‌ها مناسب مایعاتع بوده و شیر‌های اطمینان مناسب هوا،گاز و بخار استفاده می‌شود تنها تفاوتی که بین این دو شیر وجود دارد همین موضوع است.

شیر آب نما

این نوع از شیر مناسب برای آب‌نما‌ها، حوض و حوضچه‌ها استفاده می‌شود و به منظور قع و وصل آب با آب نما در این نوع سیستم‌ها از آن استفاده شده و بدین منظور کاربر فراوانی را داشته.

شیر متعادل کننده

از نوع شیرآلات به منظور حفظ تعادل جریان کنترل اف فشار استفاده می‌شود و با وجود آن‌ها جریان سیال به میزان نرمالی خواهد رسید.

برخی از نکات در رابطه با شیرآلات صنعتی

برای اینکه عمر شیرآلات صنعتی را افزایش دهید نیاز است برخی از نکات را رعایت کنید، همانند:

  • انجام به موقعه رسوب‌گیری
  • تعویض به موقع
  • انجام تنظیم فشار عمل‌گرا‌ها
  • هواگیری منظم و دقیق

شیرالات صنعتی در جنس‌ بدنه مختلفی تولید شده که این موضوع به دلیل استفاده از این محصولات در شرایط و مکان‌های مختلف بوده تا بشود بهره برادری بهتری را از ‌آن‌ها داشته باشیم برای مثال: در بخش‌های که برای موارد صنعتی قرار باشد از آن‌ها استفاده کنیم جنس بدنه آن‌ها انواع فولاد که عبارتند از: فولاد زد زنگ، فولاد کربنی و فولاد آلیاژی. با توجه به استفاده مختلف از این نوع شیرآلات اگر از آن‌ها در محدوده ساختمانی استفاده بشود جنس بدنه آن‌ها عباربتند از: استیل، برنج، چدن و برنز.

نکته: البته این موضوع در همه شرایط درست نبوده و گاها ما شاهید تولید شیر‌آلات مختلف با جنس بدنه‌های مختلف می‌باشیم.

در نظر داشته باشید باید حتما قبل از سفارش شیرآلات صنعتی خود نکات مهمی را در نظر بگیرد، به طور مثال شرایط محیط کهدر آن قرار است شیرآلات نصب بشود و  نوع سیالی که قرار است در طی مسیر از آن عبور کند. شیر آلات صنعتی در اصل به سه گروه در رابطه با نوع حرکت و بخش مسدود می‌باشد تقسیم می‌شود، که عبارتند از: چرخشی، اتوماتیک و عمودی.

با توجه به اشاراتی که در رابطه با شیرآلات صنعتی داشتیم می‌توانید در طول تایم اداری با راه‌های ارتباطی مختلف به مشاورین ما متصل شده و بهترین راهنمایی در خصوص انتاب محصول و خرید محصول را داشته باشید، اندیشه نوین آب اوان.

با توجه به انواع مختلف شیرآلات صنعتی قیمت‌های مختلفی در بازار بوده و این موضوع با دلایل مختلفی در رابطه می‌باشد، از جمله مدل های مختلف و ..

نصب شیرآلات صنعتی بسته به نوع شیرآلات و جایگاه آن در خطوط لوله‌های صنعتی متفاوت است. اما به طور کلی، برای نصب شیرآلات صنعتی به دو نوع روش می‌توان پرداخت: نصب شیرآلات به صورت دستی و نصب شیرآلات به صورت اتوماتیک. در هر دو روش، باید دقت کافی به وسیله نصابان حرفه‌ای رعایت شود.

برای تعمیر شیرآلات صنعتی، ابتدا باید علت خرابی را تشخیص داده و سپس نوع قطعات و موادی که برای تعمیر مورد نیاز است، را شناسایی کنید. برای تعمیر شیرآلات صنعتی بهتر است به تعمیرکاران ماهر و آشنا با این نوع شیرآلات مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *